Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Z wizytą studyjną w Trondheim

W dniach 18-20.08.2021 zespół BON AGH gościł w Norwegian University of Science and Technology (NTNU – Trondheim). Celem wizyty było zapoznanie się z rozwiązaniami w zakresie dostępności architektonicznej kampusu uczelni, potkanie z przedstawicielami Student Service Division NTNU, a także wizyta w Katedrze Systemów Elektronicznych.

Dostępność architektoniczna campusu NTNU

Naszą uwagę przykuły stosowane z dużą konsekwencją systemy fakturowego i kolorystycznego oznakowania ciągów komunikacyjnych, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz budynków. Zastosowano je w obrębie schodów, pochylni, wind.

Oznaczenie fakturowe przed schodami

Oznaczenie fakturowe przed schodami

Oznaczenie fakturowe przed windą wraz ze ścieżką naprowadzającą

Oznaczenie fakturowe przed schodami, obustronne poręcze na dwóch wysokościach

Oznaczenie fakturowe przed schodami Sali audytoryjnej. Oznaczone krawędzie stopni.

Oznaczenia fakturowe schodów na patio

Ścieżka naprowadzająca na korytarzu

Oznaczenie fakturowe i kolorystyczne schodów zewnętrznych

Ścieżka naprowadzająca prowadząca do budynku

Oznaczenie fakturowo-kolorystyczne przed schodami

oznaczenia krawędzi schodów krętych

Oznaczenie fakturowe schodów

W obrębie uniwersytetu zastosowano bardzo ciekawy system oznakowania pomieszczeń składający się z kontrastujących względem ścian tabliczek zawierających treść w formie wypukłej (na ciemnym tle jasne znaki) – napisy i piktogramy oraz w alfabcie Breille’a.

Tabliczki informacyjne wypukłe, kontrastowe w stosunku do ściany i z alfabetem breille’a

Tabliczki informacyjne wypukłe, kontrastowe w stosunku do ściany i z alfabetem breille’a

Tabliczki informacyjna - WC, kontrastowa w stosunku do ściany i z alfabetem breille’a

Oznakowania drzwi i przegród szklanych wykonane jest w formie naklejek umieszczonych na dwóch różnych wysokościach.

Oznaczenia szklanych drzwi – na dwóch wysokościach

Oznaczenia szklanych przegród – na dwóch wysokościach

Oznaczenia szklanych przegród – na dwóch wysokościach

Oznaczenia drzwi szklanych oraz zbliżeniowy mechanizm otwierania drzwi

Drzwi otwierane są automatycznie – bezdotykowo.

Oznaczenia drzwi szklanych oraz zbliżeniowy mechanizm otwierania drzwi

Aranżacja i wyposażenie nieco różni się od standardów stosowanych w Polsce. Na terenie kampusu stosuje się pochwyty wc składane, najczęściej zintegrowane z sedesami. Przy umywalkach nie stosuje się pochwytów. Ciekawym praktycznym rozwiązaniem jest stosowanie automatycznych drzwi przesuwnych, które nie ograniczają powierzchni manewrowej.

Zdjęcie przedsionka toalety. Kontrastujące drzwi, z antabą; umywalka dostosowana bez pochwytów

Zdjęcie wyposażenia toalety. Sedes ze zintegrowanymi, ruchomymi pochwytami. Po obydwu stronach przestrzeń manewrowa ograniczona koszem na śmieci – z jednej strony, ruchomym podajnikiem na papier toaletowy – z drugiej.

Zdjęcie - Sedes z pochwytami uchylnymi montowanymi do ściany za miską.

Drzwi przesuwne prowadzące do WC

Przycisk dotykowy sterujący otwieraniem drzwi przesuwnych

Windy podobnie jak w Polsce zasadniczo posiadają informacje głosową oraz oznaczenia wypukłe. Warto zwrócić uwagę na elementy sporadycznie spotykane w naszym kraju: składane siedzisko do odpoczynku oraz pętla induktofoniczna.

Zdjęcie składanego siedziska do odpoczynku zainstalowanego na bocznej ścianie windy

Na korytarzach zobaczyć można rzucające się w oczy jaskrawe, metalowe krzesła, mogące służyć zarówno do odpoczynku jak i ewakuacji osoby ze szczególnymi potrzebami. Ponadto do dyspozycji użytkowników są składane siedziska do przenoszenia osób. Miejscami, w celu usprawnienia ewakuacji w warunkach ograniczonej widoczności stosuje się fluorescencyjne listwy naprowadzające.

Na holu przy schodach ustawiono żółte, metalowe krzesło mogące służyć do ewakuacji

Korytarz. Po prawej stronie drzwi wiszące na ścianie złożone, gotowe do użycia tekstylne pomarańczowe siedzisko do ewakuacji.

Dwie kobiety trzymające pomarańczowe, tekstylne siedzisko służące do ewakuacji

Wnętrze biblioteki, alternatywą dla schodów jest podjazd.

Zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz budynków uczelnianych stosuje się rozwiązania architektoniczne niwelujące różnice poziomów podobne do tych, jakie możemy zobaczyć w Polsce. Na zdjęciu biblioteka NTNU.

COLOROPHONE, czyli udźwiękowione kolory

Dzięki uprzejmości Pana Dominika Osińskiego Katedry Systemów Elektronicznych NTNU mogliśmy zapoznać się i przetestować COLOROPHONE, którego Pan Osiński jest twórcą. Urządzenie, dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań IT daje możliwość udźwiękowienia kolorów, a przez to ich “usłyszenia” i rozpoznania przez użytkownika - w szczególności z problemami wzroku. Już po chwili użytkowania byliśmy w stanie samodzielnie rozpoznawać główne kolory bez pomocy wzroku. Wymieniliśmy pomysły na zastosowanie urządzenia w toku kształcenia, w szczególności na kierunkach inżynierskich, które wymagają od studentów umiejętności rozpoznawania barw (np. Elektrotechnika).

Mężczyzna trzyma przed kobietą w ciemnych okularach żółty segregator

Student Service Division NTNU. Z wizytą w Norweskim BONie

Na koniec naszej wizyty zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci przez osoby odpowiedzialne za wsparcie studentów z niepełnosprawnościami na NTNU. Była to doskonała możliwość do wymiany doświadczeń, omówienia sposobów funkcjonowania systemów wsparcia w Polsce i w Norwegii. Dowiedzieliśmy się z jakimi problemami najczęściej zwracają się do BON studenci NTNU, na jaką pomoc mogą liczyć, w jaki sposób jest ona zorganizowana oraz finansowana. Okazuje się, że pomimo różniących szczegółów zakres naszych działań jest bardzo zbliżony.

Sześć osób - 4 kobiety i dwóch mężczyzn siedzących przy stole, w tle widoczna wyświetlana prezentacja.

 

Zestawienie znaków: Fundusze Europejskie, Barwy Rzeczypospolitej Polskiej, Unia Europejska

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 - 2020 oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych. Projekt realizowany w Partnerstwie z poniższymi instytucjami:

Loga od lewej strony 1. Logo AGH, 2. Logo Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, 3. Logo Stowarzyszenia na rzecz równego dostępu do kształcenia

 

 

Banery/Logo