Czym są adaptacje kształcenia?
Są to racjonalne usprawnienia, które mają na celu wyrównanie szans edukacyjnych osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z niepełnosprawnościami. Zakres i rodzaj adaptacji ustalany jest na podstawie indywidualnych potrzeb studenta oraz specyfiki konkretnego kierunku studiów. Ramy udzielanego wsparcia stanowi Uchwała Prezydium KRASP z dnia 2 czerwca 2016 r.
- Dział Dostępności AGH określa adaptacje w formie dokumentu zawierającego praktyczne zalecenia organizacji zajęć i egzaminów. Nie zawiera on informacji o rodzaju niepełnosprawności, za wyjątkiem sytuacji, kiedy oba zainteresowana wyraźnie o to poprosi.
- Egzemplarze otrzymują:
- student, który niezwłocznie po wystawieniu dokumentu i na jego podstawie samodzielnie ustala z prowadzącymi szczegóły techniczne i organizacyjne;
- Dziekan właściwego Wydziału AGH; Dyrekcja Studium Języków Obcych AGH (jeśli dotyczy).
Przykładowe adaptacje
Dla osób z niepełnosprawnością wzroku:
- wykonywanie na użytek własny notatek w alternatywnej formie uzgodnionej z prowadzącym, np. nagrywanie zajęć, wykonywanie zdjęć,
- udostępnianie studentowi na użytek własny prezentacji z zajęć odpowiednio wcześniej,
- używanie dodatkowych urządzeń asystujących, m.in. tabletu, laptopa, powiększalnika tekstu, urządzeń brajlowskich,
- udostępnianie materiałów edukacyjnych/egzaminacyjnych w formie elektronicznej,
- udostępnianie materiałów edukacyjnych/egzaminacyjnych w czcionce powiększonej,
- możliwość zajmowania dogodnego miejsca w sali zajęciowej,
- wsparcie asystentów edukacyjnych,
- wydłużenie czasu trwania egzaminu/zaliczenia,
- dostosowanie formy egzaminu/zaliczenia, m.in. z prac pisemnych na rzecz wystąpień ustnych,
- umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych na komputerze lub z wykorzystaniem urządzeń wspomagających.
Dla osób z niepełnosprawnością słuchu:
- wsparcie w ustalaniu efektywnych form komunikacji z prowadzącymi,
- wykonywanie na użytek własny notatek w alternatywnej formie uzgodnionej z prowadzącym, np. nagrywanie zajęć, wykonywanie zdjęć,
- udostępnianie studentowi na użytek własny prezentacji z zajęć odpowiednio wcześniej,
- używanie dodatkowych urządzeń asystujących, m.in. tabletu, laptopa, systemu FM, urządzeń bluetooth, pętli induktofonicznej,
- udostępnianie materiałów edukacyjnych/egzaminacyjnych w formie elektronicznej,
- udostępnianie materiałów edukacyjnych/egzaminacyjnych z wyprzedzeniem,
- możliwość zajmowania dogodnego miejsca w sali zajęciowej,
- wsparcie asystentów edukacyjnych/tłumaczy języka migowego,
- wydłużenie czasu trwania egzaminu/zaliczenia,
- dostosowanie formy egzaminu/zaliczenia, m.in. ograniczenie wystąpień ustnych na rzecz prac pisemnych,
- umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych na komputerze lub z wykorzystaniem urządzeń wspomagających,
- zapewnienie warunków egzaminowania dostosowanych do szczególnych potrzeb, np. ograniczenie hałasu, w osobnym pomieszczeniu.
Dla osób z niepełnosprawnością ruchu:
- wykonywanie na użytek własny notatek w alternatywnej formie uzgodnionej z prowadzącym, np. nagrywanie zajęć, wykonywanie zdjęć,
- udostępnianie studentowi na użytek własny prezentacji z zajęć odpowiednio wcześniej,
- udostępnianie materiałów edukacyjnych w formie elektronicznej,
- używanie dodatkowych urządzeń wspomagających, np. tabletów, laptopów,
- zamiana miejsca, w którym odbywają się zajęcia na dostosowane do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
- możliwość zajmowania dogodnego miejsca w sali zajęciowej,
- wsparcie asystentów edukacyjnych
- wydłużenie czasu trwania egzaminu/zaliczenia,
- dostosowanie formy egzaminu/zaliczenia, m.in. ograniczenie prac pisemnych na rzecz wystąpień ustnych,
- umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych na komputerze lub z wykorzystaniem urządzeń wspomagających,
Dla osób neuroatypowych (m.in. w spektrum autyzmu, posiadających znaczące problemy w koncentracji), osób chorujących psychicznie, z doświadczeniem kryzysu psychicznego:
- wykonywanie na użytek własny notatek w alternatywnej formie uzgodnionej z prowadzącym, np. nagrywanie zajęć, wykonywanie zdjęć,
- udostępnianie studentowi na użytek własny prezentacji z zajęć odpowiednio wcześniej,
- możliwość zajmowania dogodnego miejsca w sali zajęciowej,
- wsparcie w ustalaniu efektywnych form komunikacji z prowadzącymi,
- wsparcie asystentów edukacyjnych,
- wydłużenie czasu trwania egzaminów/zaliczeń, w przypadku egzaminów ustnych może obejmować wynotowanie głównych tez do odpowiedzi,
- modyfikacja formy, np. ograniczenie wystąpień ustnych na rzecz prac pisemnych; zamiana formy pisemnej na ustną i odwrotnie,
- umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych na komputerze lub z wykorzystaniem urządzeń wspomagających,
- używanie słuchawek/stoperów wygłuszających bez systemów łączności,
- zapewnienie warunków egzaminowania dostosowanych do szczególnych potrzeb, np. ograniczenie hałasu, w osobnym pomieszczeniu.
Osoby z dysleksją rozwojową (dysgrafią, dysortografią) jednocześnie posiadające trudności w koncentracji:
- wydłużenie czasu trwania pisemnych egzaminów/zaliczeń,
- umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych na komputerze,
- dostosowanie formy egzaminu/zaliczenia, m.in. ograniczenie prac pisemnych na rzecz wystąpień ustnych,
- pomijanie błędów ortograficznych w ocenie prac pisemnych, które wymagają formy odręcznej.
Dla osób chorujących przewlekle i z innymi trudnościami zdrowotnymi, które stale lub przejściowo utrudniają udział w kształceniu (nieuwzględnionych powyżej) przygotowywane są adaptacje adekwatne do potrzeb i specyfiki studiowania.
Kto może skorzystać z adaptacji?
W szczególności studenci z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, ruchu, w spektrum autyzmu, z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego, chorujący przewlekle, którzy:
- posiadają aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności/dokument równoważny
- lub których czasowe lub przewlekłe szczególne potrzeby są potwierdzone stosowną dokumentacją.
W jaki sposób uzyskać adaptacje?
Utwórz własne konto w systemie HELPI AGH i załącz do niego dokumentację potwierdzającą niepełnosprawność lub szczególne potrzeby.
Następnie umów poprzez HELPI spotkanie z pracownikiem - konsultantem edukacyjnym. W zależności od Twoich potrzeb spotkanie może odbyć się w Dziale Dostępności lub online. Podczas spotkania uzyskasz pomoc w doborze odpowiednich form wsparcia i informacje jakie wnioski należy złożyć w HELPI. Będziesz na bieżąco powiadamiany o statusie Twoich spraw i o tym, kiedy Twoje adaptacje będą gotowe do odbioru.
Terminy
Wnioski o adaptacje kształcenia w roku akademickim 2024/2025 przyjmowane będą w terminach:
- dla aktualnych studentów: 30.05.2024 do 20.06.2024
- dla osób przyjętych na I rok studiów: 17.07.2024 do 06.10.2024
W uzasadnionych przypadkach (w szczególności wystąpienie nowych okoliczności dotyczących stanu zdrowia) adaptacje kształcenia będą możliwe poza ww terminami. Prosimy o umówienie spotkania z pracownikiem DDo.